De kracht van e-mailmarketing (deel 3 toolkit)

15 min lezen 29-05-2024
De kracht van e-mailmarketing (deel 3 toolkit)
Lynn Kamphuis
Lynn Kamphuis

Over nieuwsbrieven, e-mailcampagnes, database, segmentatie en personalisatie

E-mailmarketing blijft een van de meest effectieve manieren om contact te maken met je doelgroep. Of je nu een zelfstandige (startende) personal trainer bent of als coach werkt bij een grote keten of club; e-mailmarketing kan je helpen om leads te genereren, (nieuwe) klanten te binden en je omzet te verhogen. In deze blog gaan we dieper in op de verschillende onderdelen van e-mailmarketing, zoals nieuwsbrieven, mailcampagnes, database (verrijking), leadgeneratie, segmentatie en personalisatie. Als kers op de taart krijg je van ons weer een deel (3) van de ‘How to get fit for leads’ toolkit, met daarin onder andere e-mail templates en een cheatsheet voor het creëren van waardevolle content en een ‘product for leads’. Veel plezier ermee!
 

1. Database (verrijking): meer inzicht in je doelgroep

Maar, het begint allemaal bij de (data)basis! Dat is namelijk het aanleggen, beheren en uiteindelijk ook verrijken van een database. We moeten die nieuwsbrieven en e-mails immers naar iemand toe sturen. Databaseverrijking houdt in dat je informatie verzamelt en extra gegevens toevoegt aan je e-maildatabase om een beter inzicht te krijgen in je doelgroep. Hiermee kan je jouw inspanningen op het gebied van e-mailmarketing beter afstemmen op de behoeften, interesses en voorkeuren van jouw doelgroep. Hoe je dit kunt doen, dat bespreken we verderop in deze blog bij segmentatie en personalisatie.
 

2. Leadgeneratie: het werven van potentiële klanten

Om een database op te zetten en continu aan te vullen en te verrijken, wordt vaak een leadgeneratie ingezet: een campagne of actie met een specifiek stuk waardevolle content. Omdat jouw doelgroep de toegevoegde waarde hiervan ziet, zijn mensen eerder geneigd om zich aan te melden voor jouw database. Ze willen namelijk iets ontvangen of ergens van op de hoogte worden gehouden. Iedereen die zich via een dergelijke campagne aanmeldt, noemen we daarna een ‘lead’. Leadgeneratie is dus een cruciaal onderdeel van database verrijking en e-mailmarketing in het algemeen.
 

Creëer een unieke weggever voor leads

Een effectieve manier om leads te genereren is dus door waardevolle content te creëren en (gratis) beschikbaar te stellen aan de doelgroep, in ruil voor hun contactgegevens. Voor sportscholen, coaches en personal trainers zetten we hieronder een aantal voorbeelden van een zogenaamd ‘product for leads’ op een rijtje.

  • E-books & gidsen > Een 12-weken plan met tips en schema’s voor fitness beginners die willen afvallen. Of een gids met eiwitrijke recepten en gezonde sportmaaltijden die bijdragen aan spieropbouw.

  • Video's & tutorials > Een serie van video’s met home workouts voor mensen die geen tijd hebben om naar de sportschool te gaan. Of een schema van interval (HIIT) trainingen van 30 minuten voor mensen met een drukke baan.

  • Challenges & competities > Een 30-dagen push-up, sit-up of burpee challenge. Of een ‘Ready for summer’ wedstrijd, waarin deelnemers het aantal verloren kilo’s of een voortgangsfoto delen en daarmee kans maken op een gratis PT sessie.

  • Webinars & workshops > Een webinar “Wat eet ik voor het beste resultaat?” waarin de basisprincipes van (sport)voeding en macro’s wordt uitgelegd en je jouw eigen voedingsschema op leert stellen. Of een online workshop over maaltijdpreppen.

  • Blogs & artikelen > Een blogpost over “De voordelen van krachttraining voor vrouwen” of een artikel met 5 tips en strategieën om gemotiveerd te blijven.

  • Checklists & cheatsheets > Een checklist om te “Starten met krachttraining in de sportschool” met alle benodigdheden. Of een cheatsheet met ingrediënten en supplementen voor een optimale prestatie en goed herstel.

  • Tests & quizzes > Een intaketest “Wat is jouw fitness level?” of een quiz om erachter te komen “Welk type voedingsschema past het beste bij jouw lifestyle?”.

  • Infographics & posters > Een handige (printbare) onepager met een flowchart die de “5 stappen naar een gezondere leefstijl” laat zien. Of een poster die de bewezen (aantoonbare en dus gemeten) resultaten van een 12-weken programma laat zien.

  • Gratis proeflessen & sessies > Bied altijd een gratis proefles aan om potentiële klanten (leads) te laten ervaren hoe een les of trainingssessies bij jou werkt. Je kunt ook werken met een gratis (online) kennismakings- en startgesprek.

Met deze waardevolle content trek je leads aan. Vervolgens kun je hen e-mails toesturen en verder met hun in contact komen. Met als doel om hen te interesseren voor jouw product(en) of dienstverlening én leads te converteren naar betalende klanten die jij kunt én gaat helpen om hun doel(en) te bereiken!

In de toolkit hebben we ook content creatie cheatsheet toegevoegd. Hiermee creëer jij gegarandeerd waardevolle content om leads mee te genereren en jouw database uit te bouwen.


Zet leads om in nieuwe klanten en omzet

E-mailmarketing, in de vorm van nieuwsbrieven en mailcampagnes, is een krachtig instrument voor het converteren van leads en het omzetten van interesse in actie. Door consistent te blijven communiceren met jouw doelgroep (en database) blijf je ‘top of mind’ en vergroot je de kans op meer nieuwe en betalende klanten.
 

3. Nieuwsbrieven: blijf in contact

Een regelmatig versturen van een nieuwsbrief aan de gehele database met geïnteresseerden is een effectieve manier om contact te onderhouden met je doelgroep. Door interessante content te delen, zoals blogs, updates, nieuws, acties, aanbiedingen en tips, kun je de betrokkenheid van je lezers vergroten. Zorg ervoor dat de inhoud van je nieuwsbrief relevant is voor de doelgroep en aansluit bij de aangegeven interesses en voorkeuren van de ontvanger. En werk met duidelijke call-to-actions om conversie te stimuleren. In het geval van een nieuwsbrief is dat vaak verkeer naar de website, downloads of inschrijvingen/aanmeldingen.

Denk bij het versturen van de nieuwsbrief na over de frequentie (bijvoorbeeld wekelijks, maandelijks etc.), maar ook over de dag en het tijdstip van verzenden. Zorg er voorafgaand al voor dat zowel de inhoud/content van de mail, maar ook de technische instellingen, voldoen aan de norm. Je wilt wél dat jouw nieuwsbrief ook daadwerkelijk in de mailbox van de ontvanger landt en niet in de ongewenste e-mail of spambox.

In de toolkit hebben we een checklist voor het maken en versturen van nieuwsbrieven en e-mailcampagnes opgenomen. Daarnaast hebben we een voorbeeld van een nieuwsbrief, inclusief template en afbeeldingen, toegevoegd aan de toolkit.
 

3. E-mailcampagnes: mails met een specifiek doel

E-mailcampagnes zijn directe mails en berichten om een specifiek doel te bereiken, zoals het promoten of verkopen van een product of dienst of het genereren en converteren van leads. Het is belangrijk om deze campagnes goed te plannen, maar vooraf ook goed de ontvanger en doelgroep (segmentatie) te bepalen, om zo te komen tot een mailing met aantrekkelijke content die resultaat oplevert. Op basis van statistieken en rapportages kun je achteraf zien of dit resultaat ook daadwerkelijk bereikt is én kan je het bij de volgende e-mailcampagne wellicht nog beter doen! We maken onderscheid in twee vormen van e-mailcampagnes:

  • Eenmalige campagnes of direct mailings
  • Campagnes die onderdeel zijn van een geautomatiseerde flow

In de toolkit hebben we een template van een (geautomatiseerde) e-mailflow met een reeks van 5 mailcampagnes die ook los van elkaar kunnen worden gebruikt om leads op te volgen. Daarnaast hebben we een rapportage invulsheet toegevoegd om statistieken van verstuurde nieuwsbrieven en e-mailcampagnes te verzamelen, analyseren en optimaliseren.
 

5. Segmentatie: gerichte communicatie

Doelgroepsegmentatie houdt in dat je je e-maildatabase opdeelt in verschillende segmenten op basis van criteria zoals demografie, gedrag, interesses, status of aankoopgeschiedenis. Door gericht berichten en campagnes te sturen naar specifieke segmenten, kun je de relevantie van jouw e-mails en de inhoud daarvan verhogen, de betrokkenheid (open en klikratio) en conversie verbeteren.

In de meeste gevallen wordt er gewerkt met één grote en volledige database van alle nieuwsbriefaanmeldingen, geïnteresseerden, leads en klanten. Hierin wordt dan gefilterd op specifieke gegevens of voorwaarden, waardoor een verzendlijst voor een campagne ontstaat. Het is hierbij van belang om in ieder geval onderscheid te maken in potentiële klanten (leads), huidige klanten en voormalig klanten.
 

6. Personalisatie: een persoonlijke ervaring

Personalisatie is de manier om de betrokkenheid van jouw doelgroep (en database) in jouw e-mailcampagnes te vergroten. Door gepersonaliseerde e-mails te sturen, bijvoorbeeld door contactpersonen aan te spreken met hun naam, hen te attenderen op eerder afgenomen producten of hun interesses te benoemen, kan je een relevantere ervaring bieden. Hierdoor zijn mensen eerder geneigd om e-mails te openen, lezen én te klikken op links. Je kunt personalisatie op twee manieren toepassen:

  • Je kunt zogenaamde mergefields gebruiken in e-mails en nieuwsbrieven > hiermee wordt de data van de contactpersoon gebruikt, mits deze bekend is. Bijvoorbeeld “Beste [voornaam]” of “Bedankt voor je interesse in [product/dienst]”.

  • Je kunt dynamische content gebruiken in jouw e-mails en nieuwsbrieven > hierbij worden de segmentatievoorwaarden gebruikt ten behoeve van het tonen van bepaalde content aan een specifieke doelgroep. Klanten zien zo bijvoorbeeld niet de aanbieding voor nieuwe klanten. Of leads die geïnteresseerd zijn in voeding, zien niet het blogbericht over krachttraining.

Zorg er wel altijd voor dat jouw database qua gegevens volledig is, zodat je op een goede en nette manier kunt personaliseren. En stel altijd defaults in als je specifieke velden gebruikt, zodat je geen vreemde tags en titels in mails hebt staan. Anders kan personalisatie, in plaats van voor, ook tegen je gaan werken!
 

Gratis 'Get fit for leads' toolkit

Al met al biedt e-mailmarketing talloze mogelijkheden om je doelgroep te bereiken, met hen te communiceren en hun interesse te wekken, maar ook leads te werven en te converteren tot nieuwe betalende klanten.

Wil je met het bovenstaande aan de slag? Dan hebben we voor jou een handige toolkit opgesteld met checklists en templates om jouw database, leadgeneratie en e-mailmarketing naar een hoger niveau te tillen. 
Download hier gratis de VYTAL Toolkit voor coaches en let's get VYTAL!

 





De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit