Hoe jij blogs kunt inzetten voor je bedrijf

6 min lezen 21-12-2022
Hoe jij blogs kunt inzetten voor je bedrijf
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper Contentmanager

Het schrijven van blogs, wij doen het regelmatig. Niet alleen omdat wij het leuk vinden om mooie content aan te kunnen bieden aan onze coaches en klanten, maar ook om ervoor te zorgen dat wij goed vindbaar zijn in Google en om verkeer op onze website te genereren. Op deze manier komen er op een organische manier meer mensen in aanraking met VYTAL en dat is uiteindelijk het doel! Wil jij ook meer verkeer naar jouw website genereren? Begin dan een blogpagina. We vertellen je hier waarom het goed is om een blog te starten en waar je op kunt letten met het schrijven van een blog.

Wat is een blog?

Met een blog schrijf je een informatief of inspirerend verhaal voor je lezers. Het maakt in principe niet uit waar je over schrijft, wanneer het maar te maken heeft met jou of je bedrijf. Met een blog op je website kun je jouw expertise laten zien. Daarnaast kun je ook iets van jou als persoon terug laten komen in je blogs. Dit maakt je geloofwaardig en sympathiek waardoor potentiële klanten een band met je (bedrijf) opbouwen. Dit leidt in de regel sneller tot een verkoop dan wanneer een potentiële klant nauwelijks iets van je expertise terug kan vinden op je website.
 

Bloggen verhoogt het verkeer naar je website

Met bloggen vul jij je website met leuke en informatieve content over verschillende onderwerpen die te maken hebben met jouw bedrijf. Als mensen bepaalde zoekwoorden gebruiken waar jij een mooi blog over hebt geschreven, is de kans groot dat jouw blog hoog in de zoekmachine zal verschijnen. Je creëert hierdoor meer verkeer naar jouw website en zo komen meer mensen met je bedrijf in aanraking. Met bloggen kun je ook aan Google laten zien dat je website actief is, waardoor je hoger in de zoekresultaten naar boven zult komen. Hoe vaak je een blog wilt plaatsen hangt af van wat je doel is met het bloggen. Probeer regelmatig iets te plaatsen, maar minimaal één keer per maand.
 

Met bloggen kun je jouw klanten warm maken voor je product of dienst

Met een blog kun je een relevant onderwerp aansnijden en laat je jouw expertise zien. Potentiële klanten lezen je blog en maken op deze manier kennis met je bedrijf. Waarom zou je de kans laten liggen om hier alvast een beetje reclame te maken voor je product of dienst? Het is goed om in je blog een koppeling te maken naar jouw producten of diensten en hoe dit jouw klant gaat helpen. Schrijf je als personal trainer bijvoorbeeld een blog over waar je op moet letten als je start met krachttraining. Vernoem dan ook dat ze contact op kunnen nemen wanneer ze hier één op één mee aan de slag willen. Of hoe jij ze verder kunt helpen en begeleiden.
 

Creëer extra content voor social media

Er gaat tijd zitten in het schrijven van een blog, maar het levert je ook veel op. Naast de punten die we al besproken hebben, kun je een blog namelijk ook goed gebruiken als content voor andere kanalen. Het kan goed zijn dat je zomaar drie posts kunt halen uit één blog dat je hebt geschreven. Als voorbeeld: je schrijft als voedingscoach een blog over eiwitten en je gebruikt hiervoor verschillende alinea’s met ieder zijn eigen sub onderwerp. Bijvoorbeeld ‘wat zijn eiwitten?’, ‘Wat is de functie van eiwit?’ en ‘Hoeveel eiwitten heb je nodig?’. Deze stukjes tekst kun je afzonderlijk als input gebruiken voor je posts op Facebook of Instagram.
 

Waar moet je op letten bij het schrijven van een blog?

Er zijn een aantal punten waar je op kunt letten bij het schrijven van een blog. Deze punten zijn met name belangrijk om beter in de zoekmachines naar voren te komen.
 
  1. Zorg ervoor dat je blog minimaal 400-500 woorden bevat.
 
  1. Bepaal een zoekwoord van je blog en laat dit woord een aantal keer terug komen in je blog. Gebruik zit zoekwoord zeker in de titel, de eerste en de laatste alinea. Gaat je blog bijvoorbeeld over mediteren? Gebruik dit woord dan een aantal keer in je tekst.
 
  1. Maak een goedlopend verhaal met verschillende alinea’s. Niemand heeft wat aan alleen een paar koppen met enkele regels tekst die niet samenhangen. Ook Google prikt hier snel doorheen.
 
  1. Maak gebruik van enkele interne links (vanuit je eigen website) en externe links (van andere websites). Ook dit zorgt ervoor dat Google je blogs beter waardeert en dat je hoger geplaatst wordt in de zoekresultaten.

Heb jij inspiratie nodig voor het schrijven van blogs? Bekijk dan eens onze blog pagina op de website of in de VYTAL app. Ook kun je door onze laatste update, de Beweging & Mindset module, je zelfgeschreven blogs terug laten komen in de VYTAL app. Zo kunnen al jouw bestaande klanten ook genieten van je mooie content!
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit