Deze tips helpen je om meer water te drinken

3 min lezen 29-09-2022
Deze tips helpen je om meer water te drinken
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper Contentmanager


Eigenlijk iedereen weet wel dat het belangrijk is om genoeg water te drinken. Je lichaam heeft het vocht nodig voor het afvoeren van afvalstoffen, het regelen van de lichaamstemperatuur en de opname van voedingsstoffen in de darm. Toch vinden veel mensen het lastig om elke dag genoeg water te drinken. Met name in de herfst en winter, wanneer de temperatuur lager ligt en je een minder dorstgevoel hebt. Wij geven je tips om ervoor te zorgen dat jij voldoende vocht binnen krijgt!

Neem een flesje water mee

Koop een grote fles van 750ml en neem deze overal mee naartoe. Onderweg, op je werk of tijdens het sporten. Zo kun je precies bijhouden hoeveel water je per dag drinkt. Met twee keer vullen krijg jij al de aanbevolen 1,5 liter water binnen.

Begin je dag met een glas water

Maak er een gewoonte van om na het opstaan direct een glas water te drinken. In de ochtend is je lichaam vaak lichtelijk uitgedroogd waardoor je je ook minder fit kunt voelen. Door meteen een glas water te nemen als je opstaat, voel je je energiek en heb je de eerste 200 ml water al binnen.

Neem bij elke maaltijd iets te drinken

Maak net als van het eten van je maaltijden en tussendoortjes, ook een gewoonte van het drinken van water, thee of koffie. Koffie en thee tellen namelijk ook mee als vocht. Voeg hier alleen liever geen suiker aan toe. Afhankelijk van de hoeveelheid maaltijden die je gewend bent om te nemen, krijg je zo weer tussen de 600-1200 ml vocht binnen.

Alternatieven voor water

Wanneer je alleen maar water drinken saai vindt, zijn er ook genoeg alternatieven te bedenken. Voeg bijvoorbeeld wat schijfjes citroen of munt toe aan je flesje water voor een verfrissende smaak. Tegenwoordig zijn er ook producten verkrijgbaar die een smaakje aan je water geven maar die geen calorieën bevatten. Of denk bijvoorbeeld aan een suikervrije limonadesiroop.

Meerder manieren om vocht binnen te krijgen

Je krijgt niet alleen vocht binnen door het drinken van water. Ook via de voeding krijg je vocht binnen. Denk bijvoorbeeld aan melk of yoghurt. Maar ook met een soep of smoothie krijg je vocht binnen. Dit telt ook allemaal mee.

Zet een reminder in je telefoon

Vergeet je het altijd om water te drinken? Zet dan een alarm in je telefoon. Op deze manier krijg je bijvoorbeeld elk uur een melding om een glas water te drinken. Het is handig als je dan al een glas of flesje water in de buurt hebt staan, zodat je de melding ook direct kunt opvolgen.  
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit