Wat zijn de gezondheidsvoordelen van onverzadigde vetten?

3 min lezen 14-11-2022
Wat zijn de gezondheidsvoordelen van onverzadigde vetten?
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper Contentmanager

De kans is groot dat je wel eens gehoord hebt dat het goed voor je is om regelmatig vette vis of noten te eten. Een groot deel van de gezondheidsvoordelen van deze producten heeft te maken met de onverzadigde vetzuren die deze producten bevatten. Maar waarom is het eigenlijke goed voor je om onverzadigde vetten binnen te krijgen? We leggen het uit in deze blog.

Wat zijn onverzadigde vetten?

Onverzadigd vet is een type vet. Producten bevatten altijd een combinatie van verzadigd vet en onverzadigd vet. Het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten zit in de scheikundige binding van de vetzuren. Producten die plantaardig zijn, bevatten over het algemeen meer onverzadigd vet dan dierlijke producten. Daarnaast kun je producten die veel onverzadigd vet bevatten, herkennen aan dat deze producten vloeibaar zijn bij kamertemperatuur. Denk hierbij aan olijfolie of vloeibare bak- en braadproducten.  Andere producten die veel onverzadigde vetten bevatten zijn, vis, avocado, noten en zaden.

Waarom zijn onverzadigde vetten gezond?

Onverzadigde vetten hebben een positief effect op het cholesterolgehalte van het bloed. Cholesterol wordt door het lichaam zelf aangemaakt en bestaat onder andere uit LDL cholesterol en HDL cholesterol. LDL cholesterol vormt een vetachtig laagje in de bloedvaten en het HDL cholesterol ruimt dit vetlaagje in de bloedvaten weer op. Op deze manier ontstaan er geen propjes in de bloedvaten. Het is daarom belangrijk dat de verhouding tussen het LDL cholesterol en het HDL cholesterol in het bloed in balans is. Onverzadigde vetten zorgen ervoor dat het LDL cholesterol in het bloed daalt. Dit is beter voor de bloedvaten en zorgt voor een betere verhouding tussen LDL en HDL cholesterol. Het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten wordt hierdoor verkleind.

Hoeveel onverzadigd vet heb je nodig?

Je doet er dus goed aan om regelmatig producten met onverzadigde vetten te nemen, maar hoeveel heb je nu eigenlijk nodig? Dit is een vraag die lastig te beantwoorden is. Er is namelijk niet vastgesteld hoeveel onverzadigd vet je per dag zou moeten eten. Wel is er een advies over de inname van meervoudig onverzadigd vet (dit zijn de omega 3 en omega 6 vetzuren). De inname van deze meervoudige onverzadigde vetzuren mag tussen de 3 en 12 energieprocent per dag liggen. Gemiddeld gezien komt dit neer op een dagelijkse inname tussen de 7 en 27 gram voor vrouwen en tussen de 8 en 33 gram voor mannen. Het is begrijpelijk dat je niet precies gaat berekenen hoeveel gram meervoudig onverzadigd vet je elke dag binnen krijgt. Enkele vuistregels die je kunt aanhouden zijn om dagelijks één eetlepel per dag vloeibaar bereidingsvet te gebruiken, elke dag een klein handje ongezouten noten te nemen en één keer per week vette vis te eten.  
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Vier Complimentendag: het geheim van positieve impact Mindset Leestijd: 4 min

Vier Complimentendag: het geheim va...

Acupunctuur: tussen traditie en wetenschap Beweging Leestijd: 5 min

Acupunctuur: tussen traditie en wet...

Het verschil tussen discipline en motivatie Mindset Leestijd: 4 min

Het verschil tussen discipline en m...

Ontcijfer de schuilnamen voor suiker, vetten, zout en de echte betekenis achter “natuurlijk” op voedingsetiketten Voeding Leestijd: 5 min

Ontcijfer de schuilnamen voor suike...

Meditatie: de brug tussen gedachte en gevoel Mindset Leestijd: 4 min

Meditatie: de brug tussen gedachte...

Het meten van je lichaamssamenstelling: voordelen, nadelen en methoden Beweging Leestijd: 6 min

Het meten van je lichaamssamenstell...

Jezelf prioriteit geven: het geheim van zelfzorg Mindset Leestijd: 4 min

Jezelf prioriteit geven: het geheim...

LAATSTE KANS: Gratis workshop high end programma's verkopen Coaching Leestijd: 2 min

LAATSTE KANS: Gratis workshop high...

Wat doet cafeïne met je lichaam? Voeding Leestijd: 4 min

Wat doet cafeïne met je lichaam?

Wat je allemaal tegenkomt in de sportschool: spierbundels, zwaargewichten en explosieve kracht Beweging Leestijd: 4 min

Wat je allemaal tegenkomt in de spo...

Realiseer jouw doelen in 100 dagen Mindset Leestijd: 4 min

Realiseer jouw doelen in 100 dagen

Hoe val je op als coach in een overvolle markt? Coaching Leestijd: 4 min

Hoe val je op als coach in een over...

Granola in de supermarkt: Hoe kies je het beste voor jouw gezondheid? Voeding Leestijd: 3 min

Granola in de supermarkt: Hoe kies...

Van stijf naar soepel: Alles wat je moet weten over mobiliteitstraining Beweging Leestijd: 5 min

Van stijf naar soepel: Alles wat je...

Het proces ten opzichte van het doel Mindset Leestijd: 4 min

Het proces ten opzichte van het doe...

Wat is intermittent fasting? Voeding Leestijd: 4 min

Wat is intermittent fasting?

Prikkelende feiten: Een blik op de wetenschappelijk bewezen effecten van dry needling Beweging Leestijd: 2 min

Prikkelende feiten: Een blik op de...

Zoetstoffen, wat doen ze voor je lichaam? Voeding Leestijd: 5 min

Zoetstoffen, wat doen ze voor je li...

Gratis workshop: high end programma´s verkopen en verdienen wat je waard bent met VYTAL Coaching Leestijd: 2 min

Gratis workshop: high end programma...

Hypertrofie, een diepgaande blik op spiergroei Beweging Leestijd: 4 min

Hypertrofie, een diepgaande blik op...

Hoe creëer je een nieuwe gewoonte? Mindset Leestijd: 4 min

Hoe creëer je een nieuwe gewoonte?

Comfortabel naar de gym, hoe doe ik dat? Mindset Leestijd: 4 min

Comfortabel naar de gym, hoe doe ik...

Drank vs. dumbbells: Wat doet alcohol met je spieren? Voeding Leestijd: 4 min

Drank vs. dumbbells: Wat doet alcoh...

Leeftijdsloos sterk: waarom krachttraining geschikt is voor iedereen Beweging Leestijd: 5 min

Leeftijdsloos sterk: waarom krachtt...

Het oerbrein vs. het mensbrein Mindset Leestijd: 5 min

Het oerbrein vs. het mensbrein

Meer tonen >>