5 feitjes over koffie die jij moet weten!

2 min lezen 27-09-2022
5 feitjes over koffie die jij moet weten!
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper Contentmanager


Wat is er nu lekkerder dan je dag opstarten met een heerlijk kopje koffie? Nederland staat op de 3e plaats van landen met de hoogste koffieconsumptie. We drinken gemiddeld 2,4 kopjes koffie per dag. Hoog tijd om dus wat meer te weten te komen over dit lekkere bakkie pleur.

1. Hoe beter de koffie gefilterd, hoe gezonder

In koffie zit een vetachtige stof, cafestol. Cafestol verhoogt het LDL-cholesterol in het bloed. Dit cholesterol kan aan de binnenkant van je bloedvaten blijven plakken en wanneer dit zich ophoopt, vergroot het de kans op hart- en vaatziekten. Door koffie te filteren blijft dit stofje in het filter achter en komt het zo in mindere mate in je koffie terecht. De minste cafestol zit in koffie gezet met een papieren filter, koffie van koffiepads en in oploskoffie.

2. Niet elk kopje koffie bevat evenveel cafeïne

In koffie zit cafeïne, maar de hoeveelheid die erin zit is van verschillende factoren afhankelijk. Een van deze factoren is de koffieboonsoort. Zo zit er in de Robusta koffieboon twee tot drie keer meer cafeïne dan in de Arabica boon. Ook de manier waarop de koffie wordt gezet heeft invloed op de hoeveelheid cafeïne die uiteindelijk in je kopje koffie beland.

3. Cafeïnevrije koffie is niet 100% cafeïnevrij

Een kopje cafeïnevrije koffie of decafé bevat alsnog een beetje cafeïne. Ongeveer 3 milligram. Dat is natuurlijk wel een stuk minder dan de 65-80 milligram cafeïne uit een ‘normaal’ kopje koffie. Gezonde volwassenen kunnen gemiddeld rond de 400 milligram cafeïne per dag binnenkrijgen. Voor zwangere vrouwen is dit maximaal 200 milligram per dag.

4. Het drinken van 2-5 koppen koffie per dag heeft gezondheidsvoordelen

Wanneer je twee tot vier kopjes koffie per dag drinkt, hangt dat samen met een 10% lager risico op hartziekten en op een beroerte. Wanneer je vijf koppen koffie drinkt op een dag hangt dat samen met een 30% lager risico op het ontwikkelen van diabetes type 2. Ook de cafeïne uit koffie kan een positief effect hebben op prestatie en concentratie. Maar let wel op, te veel cafeïne kan ook zorgen voor rusteloosheid en slaapproblemen.

5. Koffie bevat nauwelijks calorieën

Een kopje koffie bevat maar 1-2 calorieën. Dit geldt natuurlijk wel voor een kop zwarte koffie. Wanneer je er suiker en melk aan toevoegt lopen de calorieën op. Wil je de calorieën in je kopje koffie zo laag mogelijk houden, maar wel een zoete of romige smaak? Denk dan eens aan een zoetje of een plantaardige drink zonder toegevoegde suikers.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Vier Complimentendag: het geheim van positieve impact Mindset Leestijd: 4 min

Vier Complimentendag: het geheim va...

Acupunctuur: tussen traditie en wetenschap Beweging Leestijd: 5 min

Acupunctuur: tussen traditie en wet...

Het verschil tussen discipline en motivatie Mindset Leestijd: 4 min

Het verschil tussen discipline en m...

Ontcijfer de schuilnamen voor suiker, vetten, zout en de echte betekenis achter “natuurlijk” op voedingsetiketten Voeding Leestijd: 5 min

Ontcijfer de schuilnamen voor suike...

Meditatie: de brug tussen gedachte en gevoel Mindset Leestijd: 4 min

Meditatie: de brug tussen gedachte...

Het meten van je lichaamssamenstelling: voordelen, nadelen en methoden Beweging Leestijd: 6 min

Het meten van je lichaamssamenstell...

Jezelf prioriteit geven: het geheim van zelfzorg Mindset Leestijd: 4 min

Jezelf prioriteit geven: het geheim...

LAATSTE KANS: Gratis workshop high end programma's verkopen Coaching Leestijd: 2 min

LAATSTE KANS: Gratis workshop high...

Wat doet cafeïne met je lichaam? Voeding Leestijd: 4 min

Wat doet cafeïne met je lichaam?

Wat je allemaal tegenkomt in de sportschool: spierbundels, zwaargewichten en explosieve kracht Beweging Leestijd: 4 min

Wat je allemaal tegenkomt in de spo...

Realiseer jouw doelen in 100 dagen Mindset Leestijd: 4 min

Realiseer jouw doelen in 100 dagen

Hoe val je op als coach in een overvolle markt? Coaching Leestijd: 4 min

Hoe val je op als coach in een over...

Granola in de supermarkt: Hoe kies je het beste voor jouw gezondheid? Voeding Leestijd: 3 min

Granola in de supermarkt: Hoe kies...

Van stijf naar soepel: Alles wat je moet weten over mobiliteitstraining Beweging Leestijd: 5 min

Van stijf naar soepel: Alles wat je...

Het proces ten opzichte van het doel Mindset Leestijd: 4 min

Het proces ten opzichte van het doe...

Wat is intermittent fasting? Voeding Leestijd: 4 min

Wat is intermittent fasting?

Prikkelende feiten: Een blik op de wetenschappelijk bewezen effecten van dry needling Beweging Leestijd: 2 min

Prikkelende feiten: Een blik op de...

Zoetstoffen, wat doen ze voor je lichaam? Voeding Leestijd: 5 min

Zoetstoffen, wat doen ze voor je li...

Gratis workshop: high end programma´s verkopen en verdienen wat je waard bent met VYTAL Coaching Leestijd: 2 min

Gratis workshop: high end programma...

Hypertrofie, een diepgaande blik op spiergroei Beweging Leestijd: 4 min

Hypertrofie, een diepgaande blik op...

Hoe creëer je een nieuwe gewoonte? Mindset Leestijd: 4 min

Hoe creëer je een nieuwe gewoonte?

Comfortabel naar de gym, hoe doe ik dat? Mindset Leestijd: 4 min

Comfortabel naar de gym, hoe doe ik...

Drank vs. dumbbells: Wat doet alcohol met je spieren? Voeding Leestijd: 4 min

Drank vs. dumbbells: Wat doet alcoh...

Leeftijdsloos sterk: waarom krachttraining geschikt is voor iedereen Beweging Leestijd: 5 min

Leeftijdsloos sterk: waarom krachtt...

Het oerbrein vs. het mensbrein Mindset Leestijd: 5 min

Het oerbrein vs. het mensbrein

Meer tonen >>