Een goede start van je dag. Ontwikkel een ochtendroutine die bij je past.

4 min lezen 02-01-2023
Een goede start van je dag. Ontwikkel een ochtendroutine die bij je past.
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper Contentmanager

Hoe start jij je ochtend? Neem jij een momentje voor jezelf of ben je iemand die tot het laatste moment in bed blijft liggen en dan met haast de deur uit gaat? Helaas geldt voor veel mensen toch dat laatste. Zonde, want met een goede ochtendroutine zorg jij ervoor dat je de dag positief, productief en energiek begint. Klinkt goed, toch? Wil jij meer weten over het ontwikkelen van een goede ochtendroutine? We vertellen je er meer over in deze blog.

Waarom zou je een ochtendroutine ontwikkelen?

Met een goede ochtendroutine zet je direct te toon van de dag. Er bestaat geen perfecte ochtendroutine, want deze is per persoon verschillend. Vind jij het belangrijk om minder stress te ervaren gedurende de dag? Dan doe je er goed aan om je met je ochtendroutine te focussen op innerlijke rust en mindfulness. Of krijg jij het maar niet voor elkaar om gedurende de dag voldoende te bewegen? Focus je dan op fysieke activiteit tijdens je ochtendroutine. Stel een doel en geef jezelf de tijd en aandacht die je verdient, voordat je wordt meegesleept door je to-do lijst van de dag. 

Een goede ochtendroutine begint in de avond

Je begint een goede ochtend routine door ’s ochtends eerder op te staan. Dit is vaak iets wat bij veel mensen weerstand oproept. Je wilt tenslotte wel uitgerust aan je dag beginnen. Om alsnog genoeg uren slaap te krijgen, is het belangrijk dat je ook meteen je avondroutine even onder de loep neemt. Eerder opstaan betekent namelijk ook eerder naar bed! Kom jij maar moeilijk in slaap? Probeer dan minimaal twee uur voordat je gaat slapen geen tablet of smart phone meer te gebruiken. Het blauwe licht van deze apparaten zorgen ervoor dat jij minder snel in slaap valt. Daarnaast blijft je hersenactiviteit nog hoog door het scrollen door social media en het bekijken van filmpjes. Je wilt juist dat je hersenen tot rust komen zodat je snel in slaap valt. Ruil je devices daarom in voor een slaapmeditatie of lees een boek voordat je gaat slapen.

Hoe kun je jouw ochtendroutine invullen?

Een goede ochtendroutine hoeft echt niet voor iedereen te betekenen dat je om 5.00 uur ’s ochtends opstaat. Waarschijnlijk kom je met een half uur eerder opstaan al heel ver. Start de ochtend positief door een momentje te nemen van stilte en bewustwording. Bedenk waar je dankbaar voor bent en de leuke dingen die je die dag gaat doen. Sta vervolgens op en begin met je ochtendroutine. Inspiratie nodig? Bekijk dan eens de volgende punten.
  • Mediteren
  • Een boek lezen
  • Wandelen
  • Yoga
  • Journaling
  • Affirmaties
  • Ademhalingsoefeningen
  • Koud douchen
  • Een gezond ontbijt maken
  • Je dankbaarheid opschrijven
  • Een work-out doen
  • Schrijven
Laat je niet afschrikken door deze lijst, want je hoeft echt niet alles in één ochtend te stoppen! Kies wat past bij jouw doelen. Misschien kies je de ene dag wel voor een wandeling en de volgende dag voor een half uurtje yoga. Het belangrijkste is dat je er een routine van gaat maken. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat je het elke dag vol kunt houden. Het helpt om de spullen die je nodig hebt al klaar te leggen naast je bed zodat je meteen weet wat je wilt gaan doen. Je ochtendroutine hoeft niet lang te duren om effectief te zijn. Je zult snel merken dat het jouw dagen een hoop positieve energie zal brengen. Begin met iets kleins en bouw het langzaam op.

 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Vier Complimentendag: het geheim van positieve impact Mindset Leestijd: 4 min

Vier Complimentendag: het geheim va...

Acupunctuur: tussen traditie en wetenschap Beweging Leestijd: 5 min

Acupunctuur: tussen traditie en wet...

Het verschil tussen discipline en motivatie Mindset Leestijd: 4 min

Het verschil tussen discipline en m...

Ontcijfer de schuilnamen voor suiker, vetten, zout en de echte betekenis achter “natuurlijk” op voedingsetiketten Voeding Leestijd: 5 min

Ontcijfer de schuilnamen voor suike...

Meditatie: de brug tussen gedachte en gevoel Mindset Leestijd: 4 min

Meditatie: de brug tussen gedachte...

Het meten van je lichaamssamenstelling: voordelen, nadelen en methoden Beweging Leestijd: 6 min

Het meten van je lichaamssamenstell...

Jezelf prioriteit geven: het geheim van zelfzorg Mindset Leestijd: 4 min

Jezelf prioriteit geven: het geheim...

LAATSTE KANS: Gratis workshop high end programma's verkopen Coaching Leestijd: 2 min

LAATSTE KANS: Gratis workshop high...

Wat doet cafeïne met je lichaam? Voeding Leestijd: 4 min

Wat doet cafeïne met je lichaam?

Wat je allemaal tegenkomt in de sportschool: spierbundels, zwaargewichten en explosieve kracht Beweging Leestijd: 4 min

Wat je allemaal tegenkomt in de spo...

Realiseer jouw doelen in 100 dagen Mindset Leestijd: 4 min

Realiseer jouw doelen in 100 dagen

Hoe val je op als coach in een overvolle markt? Coaching Leestijd: 4 min

Hoe val je op als coach in een over...

Granola in de supermarkt: Hoe kies je het beste voor jouw gezondheid? Voeding Leestijd: 3 min

Granola in de supermarkt: Hoe kies...

Van stijf naar soepel: Alles wat je moet weten over mobiliteitstraining Beweging Leestijd: 5 min

Van stijf naar soepel: Alles wat je...

Het proces ten opzichte van het doel Mindset Leestijd: 4 min

Het proces ten opzichte van het doe...

Wat is intermittent fasting? Voeding Leestijd: 4 min

Wat is intermittent fasting?

Prikkelende feiten: Een blik op de wetenschappelijk bewezen effecten van dry needling Beweging Leestijd: 2 min

Prikkelende feiten: Een blik op de...

Zoetstoffen, wat doen ze voor je lichaam? Voeding Leestijd: 5 min

Zoetstoffen, wat doen ze voor je li...

Gratis workshop: high end programma´s verkopen en verdienen wat je waard bent met VYTAL Coaching Leestijd: 2 min

Gratis workshop: high end programma...

Hypertrofie, een diepgaande blik op spiergroei Beweging Leestijd: 4 min

Hypertrofie, een diepgaande blik op...

Hoe creëer je een nieuwe gewoonte? Mindset Leestijd: 4 min

Hoe creëer je een nieuwe gewoonte?

Comfortabel naar de gym, hoe doe ik dat? Mindset Leestijd: 4 min

Comfortabel naar de gym, hoe doe ik...

Drank vs. dumbbells: Wat doet alcohol met je spieren? Voeding Leestijd: 4 min

Drank vs. dumbbells: Wat doet alcoh...

Leeftijdsloos sterk: waarom krachttraining geschikt is voor iedereen Beweging Leestijd: 5 min

Leeftijdsloos sterk: waarom krachtt...

Het oerbrein vs. het mensbrein Mindset Leestijd: 5 min

Het oerbrein vs. het mensbrein

Meer tonen >>