Groente van het seizoen. De lekkerste wintergroenten!

4 min lezen 27-12-2022
Groente van het seizoen. De lekkerste wintergroenten!
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper Contentmanager

Ook in de winter zijn er in Nederland genoeg soorten groenten verkrijgbaar. Gewoon van eigen bodem, wel zo duurzaam, toch? Variëren met verschillende groente van het seizoen is niet alleen een duurzame keuze, het is ook nog eens goed voor je gezondheid. Deze groenten bevatten in de winterperiode namelijk super veel vitaminen! Wat die wintergroenten nu eigenlijk zijn? We vertellen het je in deze blog.

Wat zijn groenten van het seizoen eigenlijk?

In de periode dat groenten in Nederland kunnen worden geoogst en verkocht, zijn het seizoensproducten. Seizoensgroenten komen het liefst uit Nederland van de akker of uit een kas die niet veel verwarming nodig heeft. Ook groenten afkomstig uit Europa zijn vaak een duurzame keuze. Hoe korter de reis die de producten moeten afleggen, hoe minder uitstoot van CO2 en hoe minder luchtvervuiling. Sommige soorten groenten zijn in Nederland het hele jaar door goed verkrijgbaar. Denk hierbij aan bloemkool of wortelen. Andere soorten zijn alleen in een bepaald seizoen op een duurzame manier verkrijgbaar.

Wintergroenten op een rijtje

Het is geen toeval dat bepaalde groente niet het hele jaar door op Nederlandse bodem groeit. Bepaalde soorten groenten doen het nu eenmaal beter in de winter dan in de zomer. Wanneer je groenten uit het seizoen neemt, zul je merken dat deze vaak voller van smaak zijn. Daarnaast bevat elke groente in zijn eigen seizoen ook de meeste vitamines. Vul je maaltijden dus met duurzame, voedzame en smaakvolle wintergroenten!

Boerenkool

Bij boerenkool denk je misschien al snel aan een stamppot. Maar wist je dat je boerenkool ook in verschillende andere gerechten kunt gebruiken, zoals pasta, salades of smoothies? Boerenkool is een echte wintergroenten en de kou zorgt ervoor dat de boerenkool extra rijk van smaak is. Daarnaast bevat boerenkool veel vezels, vitaminen A, C en K.

Pastinaak

Pastinaak staat bekend als een vergeten groente. Pastinaak is een wortelgroente met een zoetige smaak. Veel mensen weten eigenlijk niet wat ze met deze groente moeten en dat is zonde! Pastinaak stamt wel af van de winterpeen, maar heeft wel degelijk een andere smaak. Ook is de pastinaak zetmeelrijker dan een winterpeen en een gekookte pastinaak kun je qua textuur misschien het beste vergelijken met een aardappel. Je kunt het zowel rauw eten als koken, grillen of bakken. Vroeger werd pastinaak veel gebruikt in stamppotten, maar je kunt er ook een puree of soep van maken.

Spruitjes

Spruitjes zijn misschien wel een van de gezondste wintergroenten. Ze bevatten veel vitamine C, B-vitaminen, foliumzuur, magnesium, kalium en vezels. Waar spruitjes vroeger nogal een sterke bittere smaak hadden, worden ze tegenwoordig steeds minder bitter geteeld. Vind jij spruitjes nog steeds te bitter? Verwijder dan het kontje van de spruit, want dit is het meest bittere stuk. Daarnaast zijn kleine spruitjes minder sterk van smaak dan grote spruiten.

Prei

De prei is een groente die verwant is aan de knoflook en de ui. Zowel het groene als het witte deel van de prei kun je eten. Snijd er wel aan beide kanten een stuk vanaf, want dit is vaak vrij stug. Prei bevat veel vitamine B6 en foliumzuur en wordt vaak gebruikt als smaakmaker, maar kan ook prima worden verwerkt als hoofdingrediënt in een gerecht. Wanneer je prei op laag vuur zachtjes laat bakken krijgt de prei een zoetere smaak.

Rode biet

Voor de (duur)sporters onder ons, staat de rode biet wel bekend als de nitraatrijke groente die je een boost kan geven. Nitraat uit rode bieten zorgt ervoor dat de productie van de stikstofmonoxide in je lichaam toeneemt. Die stof zorgt ervoor dat je bloedvaten verwijden, waardoor de doorbloeding van zuurstofrijk bloed richting je spieren beter verloopt. Ook gaat je lichaam efficiënter om met energie. Met gevolg dat je langer of meer power kan leveren tijdens je workout!
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Vier Complimentendag: het geheim van positieve impact Mindset Leestijd: 4 min

Vier Complimentendag: het geheim va...

Acupunctuur: tussen traditie en wetenschap Beweging Leestijd: 5 min

Acupunctuur: tussen traditie en wet...

Het verschil tussen discipline en motivatie Mindset Leestijd: 4 min

Het verschil tussen discipline en m...

Ontcijfer de schuilnamen voor suiker, vetten, zout en de echte betekenis achter “natuurlijk” op voedingsetiketten Voeding Leestijd: 5 min

Ontcijfer de schuilnamen voor suike...

Meditatie: de brug tussen gedachte en gevoel Mindset Leestijd: 4 min

Meditatie: de brug tussen gedachte...

Het meten van je lichaamssamenstelling: voordelen, nadelen en methoden Beweging Leestijd: 6 min

Het meten van je lichaamssamenstell...

Jezelf prioriteit geven: het geheim van zelfzorg Mindset Leestijd: 4 min

Jezelf prioriteit geven: het geheim...

LAATSTE KANS: Gratis workshop high end programma's verkopen Coaching Leestijd: 2 min

LAATSTE KANS: Gratis workshop high...

Wat doet cafeïne met je lichaam? Voeding Leestijd: 4 min

Wat doet cafeïne met je lichaam?

Wat je allemaal tegenkomt in de sportschool: spierbundels, zwaargewichten en explosieve kracht Beweging Leestijd: 4 min

Wat je allemaal tegenkomt in de spo...

Realiseer jouw doelen in 100 dagen Mindset Leestijd: 4 min

Realiseer jouw doelen in 100 dagen

Hoe val je op als coach in een overvolle markt? Coaching Leestijd: 4 min

Hoe val je op als coach in een over...

Granola in de supermarkt: Hoe kies je het beste voor jouw gezondheid? Voeding Leestijd: 3 min

Granola in de supermarkt: Hoe kies...

Van stijf naar soepel: Alles wat je moet weten over mobiliteitstraining Beweging Leestijd: 5 min

Van stijf naar soepel: Alles wat je...

Het proces ten opzichte van het doel Mindset Leestijd: 4 min

Het proces ten opzichte van het doe...

Wat is intermittent fasting? Voeding Leestijd: 4 min

Wat is intermittent fasting?

Prikkelende feiten: Een blik op de wetenschappelijk bewezen effecten van dry needling Beweging Leestijd: 2 min

Prikkelende feiten: Een blik op de...

Zoetstoffen, wat doen ze voor je lichaam? Voeding Leestijd: 5 min

Zoetstoffen, wat doen ze voor je li...

Gratis workshop: high end programma´s verkopen en verdienen wat je waard bent met VYTAL Coaching Leestijd: 2 min

Gratis workshop: high end programma...

Hypertrofie, een diepgaande blik op spiergroei Beweging Leestijd: 4 min

Hypertrofie, een diepgaande blik op...

Hoe creëer je een nieuwe gewoonte? Mindset Leestijd: 4 min

Hoe creëer je een nieuwe gewoonte?

Comfortabel naar de gym, hoe doe ik dat? Mindset Leestijd: 4 min

Comfortabel naar de gym, hoe doe ik...

Drank vs. dumbbells: Wat doet alcohol met je spieren? Voeding Leestijd: 4 min

Drank vs. dumbbells: Wat doet alcoh...

Leeftijdsloos sterk: waarom krachttraining geschikt is voor iedereen Beweging Leestijd: 5 min

Leeftijdsloos sterk: waarom krachtt...

Het oerbrein vs. het mensbrein Mindset Leestijd: 5 min

Het oerbrein vs. het mensbrein

Meer tonen >>