Waarom jij zou moeten starten met journaling

5 min lezen 28-12-2022
Waarom jij zou moeten starten met journaling
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper Contentmanager

In de huidige maatschappij zijn we gewend om maar door te gaan. We leven veel in ons hoofd en spenderen stiekem veel tijd online en op social media. Hierdoor staan we maar weinig stil bij ons gevoel en lijkt het of er geen ruimte meer is voor onze gedachten en de emoties. Journaling is een methode om meer te leven in het nu en stil te staan bij de positieve dingen in je leven. Daarnaast kun je het ook gebruiken om je gedachten en emoties van je af te schrijven. Je kunt het zien als een soort effectief dagboek waar je jouw creatieve geest op los mag laten. Ben jij benieuwd wat journaling voor jou kan betekenen? Lees dan gerust verder!

Hoe start je met journaling?

Bij journaling zet je eigenlijk al je gedachtes op papier. Wat je gaat schrijven hoef je niet van te voren te bedenken. Begin met enkele woorden en laat je leiden door het moment. Vind je het lastig om uit het niets te beginnen met schrijven? Er zijn ook journals voorzien van schrijfopdrachten te koop. Dit kunnen bijvoorbeeld vragen zijn, als ‘Hoe voel ik me vandaag?’ of ‘Waar ben ik dankbaar voor?’. Er zijn veel verschillende journals met ieder zijn eigen thema. Zo heb je journals waarin dankbaarheid centraal staat, maar ook journals met thema’s zoals, business, toekomst of je ochtendroutine. Weet je niet wat je moet kiezen? Een simpel notitieboekje kan ook! Het maakt niet uit wat je opschrijft, of je spelfouten maakt of dat je wat krabbeltjes tussendoor maakt. Het is jouw persoonlijke boekje en je kunt ermee doen wat je wilt. Sommigen vinden het fijn om in de ochtend te journallen om zo een intentie te zetten voor de dag en anderen sluiten de dag af met hun journal. De keuze is aan jou.

Wat journaling jou op gaat leveren.

Misschien gaat er nu door je hoofd ‘Hoe maak ik hier tijd voor?’ of ‘Is dit wel wat voor mij?’. Het is logisch dat er zulke gedachtes door je hoofd spoken. Net als met het aanleren van nieuwe gewoontes, zal het misschien eerst wat weerstand bij je oproepen. Zie journaling als een proces dat je kunt trainen. Hoe vaker je het doet, hoe meer plezier je zult ervaren en hoe makkelijker het wordt. Daarnaast zitten er verschillende positieve effecten aan journaling.

Werk dagelijks aan je doelen

Een journal wordt vaak gebruikt om doelen op te schrijven. Dit kunnen doelen zijn voor de dag, de week of misschien wel het jaar. Door doelen op papier te zetten, kun je ook gemakkelijker de stappen nemen die tot het gewenste resultaat leiden. Zonder doelen in je leven heb je vaak het gevoel dat je geleefd wordt. De weken vliegen voorbij en het voelt alsof jij geen controle hebt. Door je doelen op te schrijven kun jij gericht aan de slag en het toewerken naar een doel geeft je een goed gevoel.

Wees creatief!

Hoe jij jouw journal invult is geheel aan jou. Misschien begin je eerst met schrijven, maar ontdek je later dat je jouw gedachten ook met tekeningen, stickers of een woordweb op papier kunt zetten. Gebruik verschillende kleuren, stiften, pennen, etc. Niks is te gek. Je zult merken dat je er niet alleen plezier uit haalt, ook geeft journaling je creativiteit een boost. Door dagelijks creatief bezig te zijn, zul je merken dat je dit ook meer en meer kunt toepassen in je dagelijks leven.

Beter slapen met journaling

Wanneer de gedachten ’s avonds als je in bed ligt door je hoofd spoken is het een goed idee om te starten met journaling. Schrijf voordat je naar bed gaat al je (negatieve) gedachten van je af. Ook dingen die nog op je todo-list staan voor de volgende dag kun je opschrijven. Je zult merken dat je hierdoor beter in slaap kunt komen en je je gedachten op papier achterlaat.

Zelftherapie

Journaling geeft je de tijd en ruimte om in te tunen bij jezelf. Iets wat we in het dagelijks leven misschien wel te weinig doen. Je creëert ruimte voor je gevoelens en emoties en kunt focus aanbrengen op hetgeen waar jij energie van krijgt. Door deze positieve energie sta jij gelukkiger in het leven en zie je dingen meer in perspectief.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Vier Complimentendag: het geheim van positieve impact Mindset Leestijd: 4 min

Vier Complimentendag: het geheim va...

Acupunctuur: tussen traditie en wetenschap Beweging Leestijd: 5 min

Acupunctuur: tussen traditie en wet...

Het verschil tussen discipline en motivatie Mindset Leestijd: 4 min

Het verschil tussen discipline en m...

Ontcijfer de schuilnamen voor suiker, vetten, zout en de echte betekenis achter “natuurlijk” op voedingsetiketten Voeding Leestijd: 5 min

Ontcijfer de schuilnamen voor suike...

Meditatie: de brug tussen gedachte en gevoel Mindset Leestijd: 4 min

Meditatie: de brug tussen gedachte...

Het meten van je lichaamssamenstelling: voordelen, nadelen en methoden Beweging Leestijd: 6 min

Het meten van je lichaamssamenstell...

Jezelf prioriteit geven: het geheim van zelfzorg Mindset Leestijd: 4 min

Jezelf prioriteit geven: het geheim...

LAATSTE KANS: Gratis workshop high end programma's verkopen Coaching Leestijd: 2 min

LAATSTE KANS: Gratis workshop high...

Wat doet cafeïne met je lichaam? Voeding Leestijd: 4 min

Wat doet cafeïne met je lichaam?

Wat je allemaal tegenkomt in de sportschool: spierbundels, zwaargewichten en explosieve kracht Beweging Leestijd: 4 min

Wat je allemaal tegenkomt in de spo...

Realiseer jouw doelen in 100 dagen Mindset Leestijd: 4 min

Realiseer jouw doelen in 100 dagen

Hoe val je op als coach in een overvolle markt? Coaching Leestijd: 4 min

Hoe val je op als coach in een over...

Granola in de supermarkt: Hoe kies je het beste voor jouw gezondheid? Voeding Leestijd: 3 min

Granola in de supermarkt: Hoe kies...

Van stijf naar soepel: Alles wat je moet weten over mobiliteitstraining Beweging Leestijd: 5 min

Van stijf naar soepel: Alles wat je...

Het proces ten opzichte van het doel Mindset Leestijd: 4 min

Het proces ten opzichte van het doe...

Wat is intermittent fasting? Voeding Leestijd: 4 min

Wat is intermittent fasting?

Prikkelende feiten: Een blik op de wetenschappelijk bewezen effecten van dry needling Beweging Leestijd: 2 min

Prikkelende feiten: Een blik op de...

Zoetstoffen, wat doen ze voor je lichaam? Voeding Leestijd: 5 min

Zoetstoffen, wat doen ze voor je li...

Gratis workshop: high end programma´s verkopen en verdienen wat je waard bent met VYTAL Coaching Leestijd: 2 min

Gratis workshop: high end programma...

Hypertrofie, een diepgaande blik op spiergroei Beweging Leestijd: 4 min

Hypertrofie, een diepgaande blik op...

Hoe creëer je een nieuwe gewoonte? Mindset Leestijd: 4 min

Hoe creëer je een nieuwe gewoonte?

Comfortabel naar de gym, hoe doe ik dat? Mindset Leestijd: 4 min

Comfortabel naar de gym, hoe doe ik...

Drank vs. dumbbells: Wat doet alcohol met je spieren? Voeding Leestijd: 4 min

Drank vs. dumbbells: Wat doet alcoh...

Leeftijdsloos sterk: waarom krachttraining geschikt is voor iedereen Beweging Leestijd: 5 min

Leeftijdsloos sterk: waarom krachtt...

Het oerbrein vs. het mensbrein Mindset Leestijd: 5 min

Het oerbrein vs. het mensbrein

Meer tonen >>