Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven

3 min lezen 27-07-2022
Tips om minder vlees te eten en duurzamer te leven
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper
Ester Hesen - Sportdiëtist & Bewegingswetenschapper Contentmanager

Minder vlees eten is goed voor je gezondheid en voor het milieu! Wanneer je een paar dagen per week vlees vervangt voor een plantaardige variant verlaag je hiermee de kans op verschillende ziektes. Daarnaast zijn plantaardige producten beter voor het milieu en dus een duurzame keuze. Wil je minder vlees eten, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Lees er meer over in deze blog!

Maak een weekmenu met minder vlees

Wanneer je zonder plan naar de supermarkt gaat, val je vaak terug op recepten of maaltijden die je al kent. Als je gewend bent om (bijna) dagelijks vlees te eten, zal je al snel kiezen voor gerechten met vlees. Wanneer je een nieuwe gewoonte aan wilt leren, is het belangrijk om hier een plan voor te maken. Stel daarom een weekmenu op en bepaal van tevoren hoe vaak je vegetarisch wilt eten. Bedenk een geheugensteuntje voor jezelf of voer bijvoorbeeld een ‘Meatless Monday’ in. Zoek vervolgens recepten op die je aanspreken, maar verleg ook je grenzen! Vegetarische maaltijden zijn vaak juist heel smaakvol omdat er verschillende kruiden en structuren worden gebruikt.

Denk verder dan kant-en-klare vleesvervangers

In de supermarkt zijn steeds meer kant-en-klare vleesvervangers te vinden. Dit is een goede trend en draagt zeker bij aan een meer plantaardig voedingspatroon. Het ‘nadeel’ van deze producten zit eigenlijk al in de naam vlees - ‘vervanger’. Veel mensen vergelijken een vleesvervanger met de smaak van echt vlees. In sommige gevallen zal je misschien weinig verschil proeven wanneer het product verwerkt is in een maaltijd, maar in de meeste gevallen is een vleesvervanger eigenlijk niet te vergelijken met echt vlees. De vleesvervangers voldoen niet aan de verwachting dat het zal smaken naar echt vlees en het voornemen om meer vegetarisch te eten wordt vaak meteen weer in de prullenbak gegooid. Zonde! Er zijn namelijk genoeg andere alternatieven om vlees te vervangen.

Hoe kun je vlees vervangen?

Er zijn verschillende plantaardige bronnen waarmee je vlees kunt vervangen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan peulvruchten, noten en soja (tofu of tempé). Wanneer je vegetarisch wilt eten, kun je deze producten ook aanvullen met ei of kaas. Deze producten kun je goed als vervanging voor vlees gebruiken, omdat zij relatief hoog zijn in eiwit. De kwaliteit van het eiwit is bij plantaardige bronnen wel lager dan bij dierlijke eiwitbronnen. Het combineren van verschillende eiwitbronnen en het simpelweg méér eten van eiwitrijke producten, helpt om alsnog voldoende eiwitten binnen te krijgen.
Ben jij op zoek naar makkelijke en lekkere vegetarische recepten? Kijk dan eens in de VYTAL app en filter op ‘vegetarisch’. Je kunt deze recepten vervolgens direct in je weekschema inplannen.
 
De meeste complete<br />voedingscoaching software ooit
Meer tonen >>

Recente artikelen

Het verschil tussen discipline en motivatie Mindset Leestijd: 4 min

Het verschil tussen discipline en m...

Ontcijfer de schuilnamen voor suiker, vetten, zout en de echte betekenis achter “natuurlijk” op voedingsetiketten Voeding Leestijd: 5 min

Ontcijfer de schuilnamen voor suike...

Meditatie: de brug tussen gedachte en gevoel Mindset Leestijd: 4 min

Meditatie: de brug tussen gedachte...

Het meten van je lichaamssamenstelling: voordelen, nadelen en methoden Beweging Leestijd: 6 min

Het meten van je lichaamssamenstell...

Jezelf prioriteit geven: het geheim van zelfzorg Mindset Leestijd: 4 min

Jezelf prioriteit geven: het geheim...

LAATSTE KANS: Gratis workshop high end programma's verkopen Coaching Leestijd: 2 min

LAATSTE KANS: Gratis workshop high...

Wat doet cafeïne met je lichaam? Voeding Leestijd: 4 min

Wat doet cafeïne met je lichaam?

Wat je allemaal tegenkomt in de sportschool: spierbundels, zwaargewichten en explosieve kracht Beweging Leestijd: 4 min

Wat je allemaal tegenkomt in de spo...

Realiseer jouw doelen in 100 dagen Mindset Leestijd: 4 min

Realiseer jouw doelen in 100 dagen

Hoe val je op als coach in een overvolle markt? Coaching Leestijd: 4 min

Hoe val je op als coach in een over...

Granola in de supermarkt: Hoe kies je het beste voor jouw gezondheid? Voeding Leestijd: 3 min

Granola in de supermarkt: Hoe kies...

Van stijf naar soepel: Alles wat je moet weten over mobiliteitstraining Beweging Leestijd: 5 min

Van stijf naar soepel: Alles wat je...

Het proces ten opzichte van het doel Mindset Leestijd: 4 min

Het proces ten opzichte van het doe...

Wat is intermittent fasting? Voeding Leestijd: 4 min

Wat is intermittent fasting?

Prikkelende feiten: Een blik op de wetenschappelijk bewezen effecten van dry needling Beweging Leestijd: 2 min

Prikkelende feiten: Een blik op de...

Zoetstoffen, wat doen ze voor je lichaam? Voeding Leestijd: 5 min

Zoetstoffen, wat doen ze voor je li...

Gratis workshop: high end programma´s verkopen en verdienen wat je waard bent met VYTAL Coaching Leestijd: 2 min

Gratis workshop: high end programma...

Hypertrofie, een diepgaande blik op spiergroei Beweging Leestijd: 4 min

Hypertrofie, een diepgaande blik op...

Hoe creëer je een nieuwe gewoonte? Mindset Leestijd: 4 min

Hoe creëer je een nieuwe gewoonte?

Comfortabel naar de gym, hoe doe ik dat? Mindset Leestijd: 4 min

Comfortabel naar de gym, hoe doe ik...

Drank vs. dumbbells: Wat doet alcohol met je spieren? Voeding Leestijd: 4 min

Drank vs. dumbbells: Wat doet alcoh...

Leeftijdsloos sterk: waarom krachttraining geschikt is voor iedereen Beweging Leestijd: 5 min

Leeftijdsloos sterk: waarom krachtt...

Het oerbrein vs. het mensbrein Mindset Leestijd: 5 min

Het oerbrein vs. het mensbrein

Wat maakt havermelk zo populair? Voeding Leestijd: 4 min

Wat maakt havermelk zo populair?

Laat je inspireren op de Open dag van Sonnevelt Opleidingen Coaching Leestijd: 2 min

Laat je inspireren op de Open dag v...

Meer tonen >>